Beroepstest studie Interieur- & Verkoopstyling
® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB
Klik op:
GRATIS aanvullende schriftelijke studie-informatie en je ontvangt tevens een GRATIS digitale versie van het boek 'Van Woonhuis tot Droomhuis', Basisboek voor Binnenhuisarchitectuur.
Terug naar: Opleiding Interieur- & Verkoopstyling en Kleurexpertise & Advies
BEROEPSTEST
IS DIT DE OPLEIDING DIE JE ZOEKT?
INTERIEUR- & VERKOOPSTYLING
KLEUREXPERTISE & ADVIES
Lees onderstaand stukje eens rustig enkele keren.
Lees ook verderop de opdracht van de restyling van een suite in het Carltonhotel in Cannes.
Misschien kan het je inspireren?
’Interieur- & Verkoopstyling en Kleurexpertise & Advies’.
Een leuk beroep maar niet eenvoudig.
Kijk nu eens naar bovenstaande afbeelding.
Mooi?
Lelijk?
Vreemd?
Afstotend?
Prettig?
Wie het weet mag het zeggen.
Wat wel opvalt is dat je ogen er niet vanaf kunnen blijven. Je wilt niet kijken, je moet kijken........
Als je dit trucje kunt vertalen in verkoopstyling dan daag je in ieder geval aspirant kopers uit.
Een groot probleem is natuurlijk dat in de wereld van 'Interieur- & Verkoopstyling' nog weleens iets moet worden bijgesteld. Denk eens aan verlichting en het milieu.
Hoewel een aantal zaken ook vastliggen zoals het opzetten van materiaal- en werkomschrijvingen (bestek). Ook de presentatie van moodboards en het gebruik van collages, materialen en de eigenschappen van kleuren zal niet drastisch veranderen.
De opleiding staat onder supervisie van Hans Slim.
iStudy
Dat is de reden dat we naast studieboeken ook gebruik maken van een verborgen site waarin een aantal zaken die actueel (kunnen) zijn worden besproken.
Dit noemen we iStudy.
Vooral op het gebied van inkoopadressen, contracten en marktbenadering wil het Instituut voor Binnenhuisarchitectuur voorop lopen.
Daarnaast krijgt elke student(e), die een werkstuk instuurt niet alleen ’feedback’ maar ook eventuele updates.
Inzage in een aantal pagina's van het cursusboek is vanzelfsprekend geen enkel probleem.
Klik op: ’Studieboek Interieur- & Verkoopstyling'
We zijn er trots op dat vele teksten en boeken van het IVB worden gebruikt door een aantal ROC-scholen en andere lesinstituten.
Maar dat schept natuurlijk wel de nodige verplichtingen.
Tegenwoordig is vooral 'Verkoopstyling' een hot item.
Gedeeltelijk ontstaan door de moeilijke situatie op de woningmarkt.
Verkoopstyling is dan ook geen doel op zich, maar moet puur dienen om de verkoopkansen te vergroten.
Natuurlijk heeft de verkoopstylist(e) geen invloed op de verkoopprijs, dat is in principe het werk van de makelaar en de verkopende partij.
Maar daartussen zijn er toch nog vele mogelijkheden.
De andere activiteiten van de interieurstylist is het meedenken over de (decoratieve) uitstraling van een vertrek.
Wel is het natuurlijk zo dat de opdrachtgever die lijn bepaalt en samen met de interieurstylist probeert op te lossen.
Overigens is veelal het grote verschil met een interieurontwerper, die overigens ook stylistische kwaliteiten moet hebben, de indelingen.
Een kale lege ruimte waarin een complete badkamer moet worden geplaatst vergt natuurlijk andere vaardigheden dan alleen het (af)stylen van een bestaand vertrek.
VERSCHIL?
Verkoopstyling is uitsluitend bedoeld om enerzijds belangstelling op te wekken voor aspirant kopers en anderzijds het verkoopproces te bevorderen. De aanpak moet functioneel zijn en gericht zijn op een duidelijk einddoel.
Interieurstyling is minder algemeen en is gericht op het invullen van (een aantal) woonwensen van een opdrachtgever m/v. Een onderschat probleem is veelal de benadering. Het is de kunst om met beroepsvaardigheden de droom van de opdrachtgever te vertalen in een werkelijk uitgevoerde opdracht.
Vaak denken mensen dat de interieurstylist(e) zijn of haar eigen droom wil verwezenlijken. Vergelijk het met een kok van een sterrenrestaurant. De kok (m/v) kookt niet voor zichzelf maar voor de gasten.
Alleen resultaat geldt..........
VERKOOPSTYLING
Maar eerst iets over verkoopstyling.
Hiervoor gebruiken we de praktijk als voorbeeld.
-De malaise op de huizenmarkt wordt groter-
Als het niet lukt om het huis in de eerste drie maanden te verkopen wordt het al snel een gebed zonder einde.
Zelfs wie zijn huis scherp geprijsd in de markt zet, krijgt niet meer wat hij vraagt.
Het aantal bezichtigingen valt tegen en er zijn zelfs projecten die in maanden geen enkele bezichtiging afdwingen.
Zelfs in woonprogramma’s op televisie is te zien dat het thema 360 graden gedraaid is.
Zelfs met behulp van verkoopstylisten trekken vele huizen geen enkele kijker, ook zelfs niet met behulp van het machtig medium ’televisie’.
En het is simpel, geen klanten geen verkoop!
Dus de eerste opdracht die een verkoopstylist(e) zich zou moeten stellen is het trekken van kijkers.
Maar daar gaat het al vaak helemaal mis.
Ga eens een uurtje surfen op een site als Funda.
Van de interieurfoto’s word je vaak niet vrolijk.
Je wordt er niet door geprikkeld.
Het nodigt niet direct uit om enthousiast te raken en een afspraak voor een bezichtiging te maken.
Kijk eens naar onderstaande foto.
Het wekt spanning op.
Je wordt nieuwsgierig.
Je wilt toch eens kijken.
Kijk dat is de kracht van ’Verkoopstyling’.
Maar dat kun je natuurlijk leren.
Niet in enkele dagen, je moet echt ambitie hebben om iets te willen bereiken. En dat kost de nodige inspanning.
The International Academy for Interior Design (Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB) kan je hiermee helpen.
Na afloop van de studie ben je gecertificeerd SOR Intertieurstylist. Je kunt ook nog een examen afleggen. Daarna mag je je Register Interieurstylst noemen en word je ingeschreven in het register van de SOR (Stichting Orde van Register-interieurontwerpers).
INTERIEURSTYLING
(iets anders dan verkoopstyling)
Het klinkt spectaculair.
Maar vergis je niet.
Het is een vak.
Vergelijk het met de werkzaamheden van een arts. De zieke patiënt meldt zich.
De arts stelt zijn/haar diagnose en het (genezings) proces kan beginnen.
Zo is het ook met styling.
Onmogelijke inrichtingen moeten vaak met een ’low’budget getransformeerd worden tot iets waar de bewoners zich gelukkig voelen.
Dat vergt natuurlijk iets meer dan alleen een vaasje schikken.
Materialenkennis, verlichtingstrucjes, praktische kleurenkennis, presentatietechniek. Maar ook het opstellen van een contract, inkoopadressen en promotie zijn vanzelfsprekend onderwerpen die je als interieurstylist(e) moet beheersen.
Test zelf hoe moeilijk het is om een opdracht tot een goed einde te brengen.
Het is een stylingopdracht die wordt gebruikt voor de opleiding.
Je moet je je er wel op voorbereiden dat je elke week een paar uurtjes moet studeren en/of opdrachten moet maken. Overigens hoef je voor deze opleiding geen tekeningen te maken.
RESTYLING CARLTON HOTEL CANNES
Dit is één van de opdrachten, die gekozen kan worden voor de studie ‘Interieur- & Verkoopstyling’.
CANNES
Cannes is een stad in Zuid-Frankrijk met ongeveer 73000 inwoners. Cannes ligt vlakbij Nice aan de Middellandse Zee.
Geschiedenis
Vanaf de Middeleeuwen tot aan het begin van de 19 eeuw was Cannes een klein stadje, dat voornamelijk afhankelijk was van de visvangst.
Vanaf ca. 1830 werden vanwege het milde subtropische klimaat door Franse en buitenlandse aristocraten vakantiehuizen gebouwd in de omgeving, waarmee Cannes geleidelijk veranderde in een centrum voor de internationale jet-set. Nog steeds kent Cannes in het achterland kasteelachtige villa's uit de Jugendstil, die, veelal vervallen, er aan toe zijn te worden gerenoveerd.
Het Carlton is het tweede gebouw van links achter het kleine jachtje op de achtergrond.
Cannes is de eerste congresstad van Frankrijk. Het filmfestival Cannes, dat jaarlijks in mei wordt gehouden, is een belangrijk evenement voor de filmindustrie, dat voor de eerste maal plaatsvond in 1946. Er is tevens een jaarlijks terugkerend televisiefestival, dat in de laatste week van september wordt uitgezonden. Elk jaar in maart trekt de MIPIM, de grootste onroerend-goedbeurs ter wereld, zo'n 25.000 professionals. De evenementen vinden plaats in het Palais des Festivals aan het begin van de Boulevard la Croisette. Mede vanwege deze congressen wordt de buurt gevuld met cafés, restaurants en hotels, waaronder de beroemde hotels CARLTON en Martinez.
CARLTON
Het hotel is gebouwd in 1911 en ligt aan de beroemde ‘Boulevard La Croisette’. Tijdens het jaarlijkse filmfestival is ‘Carlton’ het meest pretigieuze hotel om te verblijven.
Grace Kelly logeerde er in 1955 toen ze de Academy Award kreeg uitgereikt door Prins Rainier. Ze is toen verschillende keren gefotografeerd met Prins Rainier III van Monaco...... Het begin van het latere huwelijk in 1956?
Grace Kelly en Rainier III van Monaco.
Je wordt benaderd door de raad van bestuur van het Carlton namens de directie. Het hotel is toe aan een restyling. Het is niet de bedoeling om de bouwkundige structuur van het hotel te veranderen mar puur om een (ver)nieuwde uitstraling.
Om de sfeer van Cannes en het Carlton te proeven moet je dit filmpje maar eens bekijken.
Klik op: -filmpje-
Waar bestaat de opdracht uit?
Bepaal een sfeer/thema voor de hotelkamers, een goed aanknoopingspunt is de filmhistorie van Cannes.
Hotelkamer
*
Twee bedden. Elk bed is 100 x 210 cm.
*
Een zithoekje met twee draaifauteuiltjes en een klein rond tafeltje.
*
Buro 75 x 110 cm met een stoel.
*
Flatscreen 50 x 75 cm en een diepte van 10 cm.
*
Kofferrek 70 x 120 cm.
*
Lage kast met minibar, 60 x 90 cm en een hoogte van 90 cm.
Badkamer
Bouwkundig is het niet mogelijk om iets aan te passen.
Je moet gebruik maken van de bestaande situatie.
De badkamer bestaat uit een ligbad, met douchemogelijkheden.
Twee wastafels een toilet en bidet. De indeling van de badkamer is ninder praktisch, zeker gezien naar de doelgroep. Maar het budget laat het niet toe om daar enige veranderingen aan te brengen.
Wat is wel mogelijk?
*
Nieuwe wandtegels of een alternatief.
*
Nieuwe vloer.
*
Decoraties.
*
Of wellicht heb je nog een ander briljant creatief idee?
1.
Maak een (sfeer/thema) moodboard.
2.
Maak een plan van aanpak (materiaal- en werkomschrijving).
3.
Geef in de bestaande plattegrond (zie tekening) de indeling aan die je voor ogen hebt.
4.
Maak een kleur- en materiaalimpressie.
5.
Je bent vrij om naar eigen inzicht, foto-impressies, een maquette, computeranimaties of andere visuele hulpmiddelen te gebruiken en toe te passen.
Het is niet verplicht maar het kan helpen om je stylingontwerp beter over te brengen. Probeer uniek te zijn.
6.
Oefen de presentatie.
Ga ervan uit dat je het ontwerp moet presenteren voor een klein gezelschap. Denk ook goed na over je presentatie. Wil je het moodboard rechtop zetten, of misschien ophangen?
Hoe bouw je je verhaal op?
Waarom heb je gekozen voor een bepaald thema?
Laat je niet verrassen, maar trek je plan.
Je hebt maar één kans............
Er zijn meer stylisten in de race.
Opmerking: de tekening van de hotelkamer is op deze site niet bijgevoegd.