Hans Slim en het televisieprogramma ’Koffietijd!’
® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB
HOME
HANS SLIM EN 'KOFFIETIJD!'
Andere televisieprogramma’s:
Hans Slim, Jan des Bouvrie & TV-Woonmagazine
Hans Slim en Eigen Huis & Tuin
Hans Slim en TV-Woonprogramma’s, hoe worden ze gemaakt?
Hans Slim en Klussen & Wonen
Midden jaren negentig werden de commerciële zenders volwassen.
Er was een grote vraag naar nieuwe televisieprogramma's,
Bovendien zochten bedrijven naar nieuw manieren om reclame te maken.
De naam 'Infotainment' werd een nieuw begrip.
Zeg maar een gesponsord TV-programma met een serieuze inhoud.
Het was het begin van het uiterst succesvol programma 'Koffietijd!', geproduceerd door John de Mol.
De belangrijkste sponsor was Unilever.
Dus alle zeepjes, make-up, voeding, kinderverzorgingsprodukten paste in het Format.
Elke werkdag 's ochtend van negen tot tien 'Live'.
Elke dag een gast.
Vele namen van bekende en onbekende BN-ers heb ik ontmoet en voorbij zien gaan.
René Froger, André van Duin, Frits Bom, Moszkowicz, Ronald Koeman, Liesbeth List, Jan des Bouvrie e.v.a.
Mijn item was vanzelfsprekend 'Interieur' en 'Decoratie'.
Elke donderdag ongeveer tien minuten.
Programmaatje maken & presenteren.
Dat is hard werken, want voor een item heb je een kort filmpje nodig.
Maar alles begint met een creatief idee.
En dan de uitvoering.
Voor een profuktiedag heb je een lokatie nodig, soms mensen voor een interview.
Kortom het vergt vele uren om een ogenschijnlijk kort onderwerp te bedenken en te presenteren,
De leukste uitzendingen vond ik: woonbeurzen en fairs.
Maar elke medaille heeft zijn keerzijde.
Om redactioneel een goed item te maken moet je vrij zijn.
Het was niet ongebruikelijk dat een groot bedrijf geld wilde betalen voor onzin.
Bijvoorbeeld een interieurprofukt dat verkeerd was ingekocht moest dan vol vuur worden gepromoot als een topprodukt.
Daar heb ik altijd voor gepast.
Hierdoor ben ik altijd onafhankelijk gebleven.
Ook verbindingen met merken geeft op den duur frictie.
Overigens onderschat de rol van televisie nooit.
In een uitzending van GTST was ooit eens een bankcombinatie te zien.
De importeur verkocht er in enkele weken ruim 2800!
Daar kan geen reclamespot tegenop.......
Een kerstfecoatietip die ik gaf, lees ik jaren later nog terug in allerlei woonbladen.
Maar mijn opzet was geslaagd, iinterieur, woontrucjes, decoratie moet voor iedereen bereikbaar en toepasbaar zijn.
Meer weten over de wereld achter de schermen van een TV-Woonprogramma?
Klik op:
Yes
HOME